Audience reception and the influence of new technologies on today's audience. case study: argentine cinema and its relation to the problems of the latin american cinema

Main Article Content

Mónica Lilian Satarain
Susana Marta Markendorf Martinez

Abstract

On the basis of the complex relationship between audience and cinema, we will try to establish, taking the reception theory and the study of public opinion into consideration, the reasons why people watch, or do not watch, national cinema. We will focus on Argentine cinema in particular and Latin American cinema in general, with the aim of determining the ways in which people access and consume this cultural product (through cinemas, DVDs both of official edition and copies of materials of free circulation, which is something very common in all of Latin America). We will also study the way it is watched on local television, which has channels intended to disseminate national cinemas, mainly Argentine cinema, and the way in which it is increasingly available on the web. We will analyse the incidence of new technologies in these habits.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lilian Satarain, Mónica, and Susana Marta Markendorf Martinez. 2010. “Audience reception and the influence of new technologies on today’s audience. case study: argentine cinema and its relation to the problems of the latin american cinema”. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información 15 (November):40-49. https://doi.org/10.35742/rcci.2010.15(0).40-49.
Section
Articles
Author Biography

Mónica Lilian Satarain, Buenos Aires' University

Doctor in Contemporary Latin American Art from the National University of La Plata, Master in Communication and Culture and Bachelor of Arts from the University of Buenos Aires, specialist in film, art and media. Associate Professor of Film Aesthetics at the Faculty of Philosophy and Letters of the UBA. Visiting professor at the Carlos III University of Madrid and the University of Vienna. Journalist, member of the Association of Cinematographic Chroniclers of Argentina. She is a contributor to different national and international magazines and newspapers.

References

Bajtin, M. (1982): Estética de la creación verbal. México, Siglo XXI.

Benjamin, W. (1989): Discursos interrumpidos I. Buenos Aires, Taurus.

Burch, N. (1991): El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid, Cátedra.

Eco, U. (1975): Apocalípticos e integrados ante la cultura de masas. Barcelona, Lumen.

Ferro, M. (1980): Cine e historia. Barcelona, Gustavo Gili, 1995.

Gadamer, H. G. "Verdad y Métodos: Fundamentos de una Hermenéutica Filosófica", (1977), Edic. Sigueme, España.

García Canclini, N. (1994) “Los Nuevos Espectadores”, Imcine.DF, México.

Hall, S. (1980): "Encoding/Decoding in television discourse", en Hall, S.

Hobson, D., Lowe, A. y Willis, P. (eds.): Culture, Media, Language. Londres, Hutchinson; 128-139.

Jauss, H. R. "La Literatura como Provocación", (1976), Edit. Península. España.

Metz, C. (1979): El significante imaginario. Barcelona. Gustavo Gili.

Morley, D. (1996): Televisión, audiencias y estudios culturales. Buenos Aires, Amorrortu.

Orell García, M. (2006): “Las Fuentes del Nuevo Cine Latinoamericano”, Edic. Univ. De Valparaíso, Valparaíso, Chile

Orozco Gómez, G. (1991): Recepción televisiva. México, Universidad Iberoamericana.

(2001): Televisión, audiencias y educación. Buenos Aires, Norma

(2002): "Travesías de la recepción en América Latina", en Orozco Gómez, G. (Coord.): Recepción y mediaciones. Casos de investigación en América Latina. Buenos Aires, Norma

Ortiz, R. (1997): “Mundialización y cultura”. Buenos Aires, Alianza, 1997.

Piccini, M. (1999): "Transversalidades: De las teorías de la recepción a una etnología de la cultura", en Piccini, M., Scmilchuk, G. y Rosas, A.: Recepción artística y consumo cultural. México, Consejo Nacional para las Culturas y las Artes.

Rueda, A. (2009):”Las relaciones Norte /Sur en el Cine contemporáneo”, Revista Cidob D´Afers Internacionals. 88, Barcelona. España.

Sorlin, P. (1985): Sociología del Cine. La apertura para la historia del mañana. México, FCE.

Tudor, A. (1975): Cine y comunicación social. Barcelona, Gustavo Gili.

AA.VV. (2008): Atlas de cine iberoamericano, Revista Cahiers du Cinéma, 15, España.

AA.VV. (2008): Cine invisible, Revista Cahiers du Cinéma, 14, julio, España

Baudry, J. L. (1970): "Cinéma: effets idéologiques produits par l'appareil de base", en Cinéthique; 7-8.

Escala, N. (2006):”Cine Latinoamericano en el Mercado Español”. Revista latinoamericana de Comunicación, 93, Quito, Ecuador.

Orozco Gómez, G. (2001b): "Audiencias, televisión y educación: una deconstrucción pedagógica de la "televidencia" y sus mediaciones" en Revista Iberoamericana de Educación, 27, OEI. https://rieoei.org/RIE/article/view/973 (consultado en noviembre de 2010)