Cinema narrative: Steven Spielberg’s functions & resources as director
Main Article Content
Abstract
Perhaps one of the most influential private citizens of our time, Steven Spielberg has built his reputation on what is understood as a combination – akin to American commercial cinema – of good technique with comercial scripts and messages. I propose here to create a basis for determining what the stylistic resources of the director are, and how these - in particular his use of disbelief’s suspension - interact with their audience.
Downloads
Article Details
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
References
Ann Banfield (1982) Frases no narrables: Narración y representación en el lenguaje del relato literario. Boston y Londres. Editorial Routledge y Kegan Paul.
Boris Tomashevsky (1925) Teoría de la literatura: Poética. Leningrado. Universidad de Leningrado
Brian Mc Hale (1983) Unspeakable sentences, unnatural acts, linguistics and poetics revisited. Editorial Poetics Today, IV, 1.
Claude Bremond (1974) "La lógica de los posibles narrativos", artículo recogido en Análisis estructural del relato. Buenos Aires. Editorial Tiempo Contemporáneo.
Francisco García García (1991) “El guion en los medios audiovisuales" . Artículo recogido en el Diccionario de ciencias y técnicas de la comunicación. Madrid. Ediciones Paulinas.
Graciela Reyes (1984) Polifonía textual: La citación en el relato literario. Madrid. Editorial Gredos.
Graciela Reyes (1984) Polifonía textual: La citación en el relato literario. Madrid. Editorial Gredos.
Mieke Bal (1990) Teoría de la narrativa: Una introducción a la narratología. Madrid. Editorial Cátedra.
Peter Ravinowitz (1977) Verdad en la ficción: Una reexamen de audiencias. Chicago. Editorial Critical Inquiry.
Roland Barthes (1971) Elementos de semiología. Madrid. Editorial Alberto Corazón.
Seymour Chatman (1990) Historia y discurso: La estructura narrativa en la novela y en el cine. Madrid. Editorial Taurus.
Tzuetan Todorov (1974) "Categorías del relato literario", artículo recogido en Análisis estructural del relato. Buenos Aires. Editorial Tiempo Contemporáneo.