Vermeer and Canaletto: precursors of photography. An approach to photographicvision

Main Article Content

José-María Castillo-Pomeda

Abstract

Probably, asuming that two painters, two masters without an obvious relation would have been photographers if they have been born in our time is nothing but the header of some sensationalist article. Anyway, what we can say for sure is that Vermeer and Canaletto solved in a photographical way the problems that perspective, invented by the architect Brunelleschi, presented. The two of them used the camera obscura without doubt, besides the fact that they never revealed it. They kept it in secret, not only to preserve their artistic prestige but also because at that time you could be burnt at the stake if some inquisitor mistook science for sorcery. Through this work I will analyze the “photograpic” techniques that both of them used in order to aver that they indeed had a photografic vision of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castillo-Pomeda, José-María. 2016. “Vermeer and Canaletto: precursors of photography. An approach to photographicvision”. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información 21 (1):57-71. https://doi.org/10.35742/rcci.2016.21(1).57-71.
Section
Articles

References

Libros:

Aristóteles. (1970). El Arte Poética. Madrid: Espasa Calpe.

Arnheim, R. (2002). Arte y Percepción Visual. Madrid: Alianza Forma.
Barthes, R. (1989). La Cámara Lúcida. Nota Sobre La Fotografía. Barcelona: Paidós.

Bayo Margalef, J. (1987). Percepción Y Desarrollo Cognitivo Y Artes Visuales. Barcelona: Anthropos.

Benjamin, W. (1987). Pequeña Historia De La Fotografía. Madrid: Taurus.

Berger, J. (1998). Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.

Bruce, V; Green, P. R. (1984). Percepción Visual. Barcelona: Paidós.

Brusatin, M. (1992). Historia De Las Imágenes. Madrid: Julio Ollero Editor.

Burch, N. (1995). El Tragaluz Del Infinito. Madrid: Cátedra.

Chevrier, J. F. (2007). La fotografía entre las Bellas Artes y los medios de comunicación. Barcelona: Gustavo Gili.

Coke, V. D. (1972). The Painter And The Photography. Albuquerque: University Ofnew México.

Crick, F. (1994). La búsqueda científica del alma. Madrid: Debate.

Da Vinci, Leonardo Y Alberti, L. B. (1999). El Tratado De La Pintura y los tres Libros que sobre el mismo arte escribió. Barcelona: Alta Fulla.

Da Vinci, L. (2005). Cuadernos. Edición De H. Anna Suh. New York: Parragón Books Ltd.

Damisch, H. (1997). El origen de la Perspectiva. Madrid: Alianza.

Succi, D., Delnieri, A. (2001). Canaletto y Venecia, La Ciudad Que Se Podía Construir. Catálogo de la Exposición “Canaletto, Una Venecia Imaginaria”. Museo Thyssen-Bomemisza. Madrid.

Del Campo y Francés, A. (1978). La Magia de Las Meninas. Madrid: Ediciones y Publicaciones, S. A.

Denvir, B. (1993). The chronicle ofimpressionism. The Day By Day Story. London: Thames And Hudson Ltd.

Feist, P. H. (1996). El Impresionismo en Francia 1860-1920. Benedikt Taschen.

Freund. G. (1976). La Fotografía Como Documento Social. Gustavo Gili.

Frisby, L. P. (1987). Del ojo a la visión. Madrid: Alianza.

Frizot, M. (Edit.) (1998). A New History of Photography. Kónemann.

Gallego, J. (1995). Diego Velázquez. Madrid: Alianza Editorial.

Gaultier, G. (1996). Veinte lecciones sobre la imagen y el sentido. Madrid: Cátedra.

Gernsheim, H. y Gernsheim, A. (1967). Historia gráfica de la Fotografía. Omega.

Gioseffi, D. Canaletto. (1959). Il Cuaderno Delle Gallerie Veneziane El' Impiego Della Camera Ottica. Trieste.

Goethe, J. W. V. (2002). Goethe y La Ciencia. Barcelona: Siruela. Biblioteca De Ensayo.

Gombrich, E. H. (1998). Arte e ilusión. Madrid: Debate.

Gonzalez Flores, L. (2005). Fotografía y Pintura: ¿Dos medios diferentes? Barcelona: Gustavo Gili.

Hartmann, S. (1991). Critical Modernist. Ed. By Jane Calhoum Weaver.

Hockney, D. (2001). Secret Knowlodge. Londres: Thames And Hudson.

Hubert, D. (1997). El origen de la perspectiva. Madrid: Alianza Forma.

Keim, J. A. (1971). Historia De La Fotografía. Barcelona: Oikos- Tau.

Kraus, R. (2002). Lo Fotográfico. Barcelona: Gustavo Gili.

Newall, B. (1983). Historia De La Fotografía. Gustavo Gili.

Nochlin L. (1991). El Realismo. Madrid: Alianza Editorial.

Pedoe, D. (1999). La Geometría En El Arte. Barcelona: Gustavo Gili.

Pollak, P. (1997). The Picture History Ofphotography. New York: Harry N. Abrams.

Potonniée, G. (1940). Cent ans de photographie, 1839-1939. Paris: Societe D'editions Geographiques.

Puppi, L. (1981). La Obra Pictórica Completa De Canaletto. Barcelona: Noguer-Rizzoli.

VV. AA. (2001). Huellas de luz. El Arte y los experimentos de Henry Fox Talbot. Catálogo de la Exposición. Museo Nacional Centro De Arte Reina Sofía. Madrid.

Recursos electrónicos:

Hartmann, Sadakichi
http://www.photocriticism.com/members/archiveauthors/hartmannpcca.html
Museo Correr. Venecia
http://correr.visitmuve.it/it/catalogo-opere/

Metropolitan Museum of Art, New York
http://www.metmuseum.org/collections

Ciudad de la Pintura
http://pintura.aut.org/