The Importance of the arts in the intellectual and creative development: towards a cultural system

Main Article Content

Marina Gacto Sánchez

Abstract

In this paper we reflect on the importance of arts education in nowadays society. We establish an assessment on these historical issues taking as reference the social consideration of the plastic artist, as well as the factors that have influenced its appreciation through the study of the biography genre. In this time of cultural confusion we usually wonder what art and its purpose in society is; so it is important to look back to our cultural heritage and historical background. Therefore, we can better understand the current situation of the art system.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gacto Sánchez, M. (2014). The Importance of the arts in the intellectual and creative development: towards a cultural system. Revista De Ciencias De La Comunicación E Información, 19, 37–53. https://doi.org/10.35742/revistacccomunicacioneinformacion.2014.19.37-53
Section
Articles

References

Abrams, M. H. (1989). Doing things with texts: Essays in Criticism and Critical Theory. Nueva York: W. W. Norton.

Acaso, M. (2006). El lenguaje visual. Barcelona: Paidós.

Aguirre, M. E. (2009). Los senderos del arte, la formación y la educación artística. Notas para un deslinde, en Revista Educación y Pedagogía, 21(55), 15-29.

Alcina, J. (1982). Arte y Antopología. Madrid: Alianza.

Arañó, J. C. (1994). Arte, educación y creatividad. Pixel-Bit: Revista de medios y educación. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61061

Arnheim, R. (1986). Arte y percepción visual. Madrid: Alianza.

Calvo Serraller, F. (2011) Extravíos. Madrid: Fondo Cultura Económica.

Danto, A. (1997). Después del fin del arte. Barcelona: Paidós.

Delgado, J. (2003). La expresión plástica como producto creativo del lenguaje visual. Reflexiones acerca de su integración curricular. Creatividad y Sociedad, 3, 49-53.

Efland, A. (2002). Art and cognition. Integrating the visual arts in the curriculum. Nueva York: Teachers College.

Eisner, E. W. (1995). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós.

Eisner, E. W. (2004). Las artes y la creación de la mente. Barcelona: Paidós.

Eisle, C. (1987). Every Painter Paints Himself: Art History as Biography and Autobiography. Social Research, 54, 73-99.

Engel, M. y Dobbs, S. (1976). The future of aesthetic education. Art Education, 29(3), 5-8.

Gadamer, H. G. (1967). Verdad y método. Valladolid: Sígueme.

Gallego, J. (1976). El pintor, de artesano a artista. Granada: Diputación Provincial de Granada.

Gelbach, R. D. (1990). Art Education: Issues in Curriculum and Research. Educational Researcher, 19(17), 19-25.

Gombrich, E. H. (1984). La historia del Arte. Madrid: Phaidon.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus.

Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata.

Harris, M. (1990). Antropología cultural. Madrid: Alianza.

Hauser, A. (1975). Sociología del arte. Madrid: Guadarrama.

Linton, R. (1945). The cultural background of personality. New York: Appleton-Century Crofts.

Locke, S. (1991). Depth Hermeneutics: Some problems in application to the public understanding of science. Sociology, 25(3), 375- 394.

Lowenfeld, V. (1987). Desarrollo de la capacidad creadora. Madrid: Síntesis.

Panofsky, E. (2004). Idea, contribución a la historia de la teoría del arte. Madrid: Cátedra.

Read, H. (1970). Arte y Sociedad. Barcelona: Península.

Schwarcz, V. (2006). El arte como construcción de conocimiento. Dicotomía con el conocimiento científico, en Academia Nacional de Educación. Recuperado de http://www.acaedu.edu.ar/espanol/paginas/novedades/jornadaarte2006/VioletaSAranguren.doc

Shiner, L. (2004). La invención del arte. Una historia cultural. Barcelona: Paidós.

Sohm, P. (2002). Caravaggio´s Deaths, en Art Bulletin, 84, 459- 467.

Tatarkiewicz, W. (1987). Historia de la estética. Madrid: Akal.

Wittkower, R. y Wittkower, M. (2006). Born Under Saturn: The Character and Conduct of Artists: a Documented History from Antiquity to the French Revolution. Nueva York: Review Books.