Landscape Painting Optics

Main Article Content

Enrique Mena García

Abstract

It is intended to have a broad view of the landscape in the painting, a gender that emerged strongly especially after the Middle Ages with the entry of the modern age in the fifteenth century, and achieved its peak in the seventeenth century until the arrival of the Barbizon School and the Impressionists with their "plein air", and reaching a controversial twentieth century, away from the classic, avant-garde, set in a parallel track the academic landscape facing new challenges and forms of expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mena García, Enrique. 2017. “Landscape Painting Optics”. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información 22 (1):31-46. https://doi.org/10.35742/rcci.2017.22(1).31-46.
Section
Articles

References

Agüera-Ros, J. C. (UM) (1997). El paisaje en los inventarios y la obra de algunos pintores Barrocos españoles, Visiones del paisaje. Actas del Congreso Visiones del paisaje, Priego de Córdoba, Universidad de Córdoba.

Álvarez-Sala, D. (1992). La intención paisajista. Catálogo Paisaje mediterráneo, Exposición en Sevilla: Electa.

Ayala-Mallory, N. (1995). La pintura flamenca del siglo XVII. Madrid: Alianza Editorial.

Bodei, R. (2011). Paisajes sublime. Madrid: Siruela.

Clarck, K. (1971). El arte del paisaje. Barcelona: Seix Barral.

Da Vinci, L. (2004). Tratado de Pintura. Madrid: Akal.

Flores-Arroyuelo, F. (2004). La mirada y la lejanía, el paisaje, Con Manolo Avellaneda en el paisaje, Murcia, del 29 de enero al 28 de febrero de 2004, Sala de Exposiciones CAM. Glorieta de España, Comisario: Francisco J. Flores Arroyuelo, Obra Social CAM, Murcia, Nausica.

García-Guatas, M. (2007). Cézanne y el cubismo: preámbulo y epílogo del paisaje moderno, J. Maderuelo, Paisaje y arte, Abada.

Gombrich, E. (2006). La Historia del Art. Madrid: Debate.

Hermosilla-Álvarez, Mª. A. (1997). La visión Impresionista del paisaje en las primeras novelas de Azorín, Visiones del paisaje, Actas del Congreso Visiones del paisaje, Priego de Córdoba, Universidad de Córdoba.

Lyotard, J. F. (1999). Lo inhumano: charlas sobre el tiempo. Buenos Aires: Manantial.

Maderuelo, J. (2005). El paisaje, génesis de un concepto, en Paisaje y pensamiento, Maderuelo, J. (Dir.) y otros (2006), Madrid: Abada Editores S. L.

Maderuelo, J. (2007). Paisaje y arte. Madrid: Abada.

Martínez de Pisón, E. (2009). Miradas sobre el paisaje. Paisaje y Teoría, Madrid: Biblioteca Nueva.

Montaner, J. Mª, Pere-Hereu P., Oliveras, J. (1994). Textos de arquitectura de la modernidad. Madrid: Nerea.

Panofsky, E. (1998). Los primitivos flamencos. Madrid: Cátedra.

Pinturas del paisaje del romanticismo español (1985). Madrid: Banco Exterior de España.

Roger, A. (2007). Breve Tratado del Paisaje. Madrid: Biblioteca Nueva S. L.

Romero de Solís, D. (1992). El alma del paisaje, Paisaje mediterráneo, Sevilla: Electa.

Rueda-Andrés, J. (1989). El paisaje como principio de posibilidades plásticas inéditas en el lenguaje pictórico. Madrid: Ed. Universidad Complutense de Madrid.

Socías-Batet, I. (1997). Algunas tipologías paisajísticas en la cultura gráfica de la Europa Moderna, Visiones del paisaje, Actas del Congreso Visiones del paisaje, Priego de Córdoba, Universidad de Córdoba.

Toledo-Puche, C., VV. AA. Obras 1964-1998 (2007). Murcia: Galería Romea 3.

Wilde, O. (1995). De Profundis. Madrid: M. E. Editores.