Streaming: advantages, challenges, and opportunities of the radio televisions to attract audiences

Main Article Content

Benjamín Marín Pérez

Abstract













Introduction: The research examines the growth of streaming consumption in recent years, highlighting an exponential increase due to the Covid-19 pandemic in 2020. It is supported by studies and reports from reputable official and private international organizations. Methodology: Relevant scientific literature is reviewed, and the origin, evolution, and future of streaming are analyzed, with a particular focus on new technologies, such as apps that allow live participation in news broadcasts. Results: The study indicates a growing trend towards streaming consumption on mobile devices, used by 9 out of 10 internet users in Spain. Short videos and video-on-demand are the most popular formats. Discussion: The business opportunities that streaming offers to mainstream broadcasters in Spain are discussed, as well as the challenges they face in attracting audiences through multi-channel digital platforms. Conclusions: The research concludes that streaming represents a significant opportunity for broadcasters, differentiating from platforms like Netflix or HBO due to their informative nature and lower content production costs.













Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Marín Pérez, B. (2021). Streaming: advantages, challenges, and opportunities of the radio televisions to attract audiences. Revista De Ciencias De La Comunicación E Información, 26, 45–65. https://doi.org/10.35742/rcci.2021.26.e85
Section
Research Articles

References

AIMC (Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación, 2020) https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2020/01/marco2020.pdf

Alonso González, M. (2014) Audiencia Social: el telespectador comienza a participar en los contenidos televisivos. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 25, 1-16. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/66881 http://hdl.handle.net/11441/66881

Antolín-Prieto, R. (2012). Youtube como paradigma del vídeo y la televisión en la web 2.0 [Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/16111/1/T33817.pdf

Bergillos, I. (2015). Participación de la audiencia y televisión en la era digital. Propuesta de análisis y evolución de las invitaciones a la participación en la tdt y en otras plataformas. [Universidad Autónoma de Barcelona] https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2015/hdl_10803_308326/ibg1de.pdf

Caldwell, J. (2006). Critical Industrial Practice: Branding, Repurposing, and the Migrattory Patterns of Industrial Texts. Television & New Media, 7(2), 99-134. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1527476403255811

Campos, F. (2017). El valor social de la televisión abierta. En: Gutiérrez, Eladio (coord.). Televisión abierta. Situación actual y tendencias de futuro de la TDT. Colegio Oficial de Ingenieros de Telecomunicación. https://www.coit.es/sites/default/files/informes/pdf/libro_blanco_sobre_la_funcion_social_de_la_tdt_final_50aniversario.pdf

Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC). Panel de Hogares (2019, último cuatrimestre) https://www.cnmc.es/

Creeber, G., Hills, M. (2007). TvIII: Into, or Towards, a New Television Age? New Review of Film and Television Studies, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.1080/17400300601140118

Curtis, R. C. (2008, junio 5). Internet romperá los límites en la televisión de alta definición [El país.com]. http://www.elpais.com/articulo/elpciblse/20080605elpciblse_6/Tes Entrevista de Ignazio Zafra. Citada en Tesis Doctoral. La comunicación a través del video streaming: análisis del caso YouTube. https://hera.ugr.es/tesisugr/19587703.pdf

Diego-González, P., Guerrero-Pérez, Enrique y Etayo-Pérez, Cristina (2014). Televisión conectada en España: contenidos, pantallas y hábitos de visionado. Revista Mediterránea de Comunicación, 5(1), 179-199. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2014.5.1.10

Empresa digital Guide Ionos. https://www.ionos.es/

Empresa productora de streaming. www.lasombraproducciones.com

Empresa streaming. https://www.timetoast.com/

Empresa tecnológica https://conceptoweb-studio.com/

Empresa tecnológica Shooowit. www.shooowit.com

Estudio “DIMENSION 2020: Media & Me” https://kantar.com/es/inspiracion/publicidad-y-medios/la-guerra-del-streaming/

Ferrando Casanova, J. L. O. (2019, octubre 29). CEO Shoowit [Entrevista personal].

Fundéu BBVA. https://www.fundeu.es/recomendacion/over-the-top/

Gallardo-Camacho, J., Lavín, E., Fernández-García, P. (2016) Los programas de televisión deportivos y su relación con la audiencia social en Twitter en España. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 272-286. http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1095/15es.html

González, Í. (2020) Aumenta un 108% el consumo de streaming en España. Artículo publicado en Legameb el 3 de diciembre de 2020. https://legameb.25gramos.com/aumenta-un-108-el-consumo-de-streaming-en-espana/

Guerrero Pérez, Enrique. (2018) La fuga de los millennials de la televisión lineal. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1231- 1246. http://www.revistalatinacs.org/073paper/1304/63es.html https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1304

Hootsuite & we are social (Report 2020) https://hootsuite.com/pages/digital-in-2020

Informe Anual del Sector de los Contenidos Audiovisuales en España de 2019 https://www.ontsi.red.es/sites/ontsi/files/2020-01/PresentacionContenidos Digitales2019_0.pdf

Informe Digital Tv Research 2020 https://www.digitaltvresearch.com/ugc/Global%20AVOD%20Forecasts%202020%20TOC_toc_288.pdf

Izquierdo, J. (2017) ¿Quién ve la televisión? Revisión del modelo generalista en el espacio mediático convergente. Trípodos. 40, 31 - 33. Barcelona. http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/448

Kuschevatzky, A. Referencia a este productor de cine en el artículo “El tsunami del consumo on line para piratas y autores”, de Natali Schejtman publicado en “La Nación” (5 de noviembre 2017) http://www.lanacion.com.ar/2078770-el-tsunami-del-consumo-online-un-desafio-para-piratas-y-autores

López, M. (2010) Google quiere entrar en nuestros televisores. https://www.genbeta.com/multimedia/google-quiere-entrar-en-nuestros-televisores

Mancebo García, M. (2016) Innovación en formatos audiovisuales. El uso de herramientas de live streaming en Antena 3 y Univision. Miguel Hernández Communication Journal. 7(13), 325-349. http://mhjournal.org/%5blink%20del%20artículo%5d

Manual streaming NPLA. Pool de Noticias de América Latina. p.7 https://www.npla.de/files/Manual_Streaming_NPLA-2010_ES.pdf www.npla.de

Marín Amatller, A. (2005). Vídeo digital en Internet. Barcelona.

Medina Salgado, C. (2016) Los millennials, su forma de vida y el streaming. Revista Gestión y Estrategia. 50, 126. https://core.ac.uk/download/pdf/83079880.pdf

Meiker, G. y Young, S. (2008) Beyond Broadcasting? TV for the Twenty-First Century. Media International Australia. 126, 67-70. https://doi.org/10.1177/1329878X0812600108

Montón Hueso, Ó. CEO Emeeme Videoproducciones. (Entrevista personal, 15 de octubre 2019).

Productora de televisión Ememe Videoproducciones. www.emeeme.com

Quintas Froufe, N. & González Neira, A. (2014) Audiencias activas: participación de la audiencia social en la televisión. Comunicar, 43, 83-90. http://goo.gl/h3M8Um

Roams (2020) https://www.hobbyconsolas.com/noticias/consumo-streaming-espana-aumenta-108-ciento-767461