The value of the historical documentation in the transmedia storytelling: the case of “The Ministry of Time” (TVE)
Main Article Content
Abstract
This article proposes the reinforcement of training in skills linked to the History of Spain and Universal History. Both subjects are basic in the training curriculum of future graduates in the field of Audiovisual Communication in the context of transmedia. Only having a solid cultural knowledge and historical and humanistic background, the new professionals of Audiovisual and Multimedia Communication will be able to respond to the challenge of trying to exploit, in the most economic sense of the term, the authentic value and meaning of a quality product, more beyond the obsession with technical perfection or technological innovation.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
References
Cantalapiedra, C. (2015). Una serie que viaja a través del tiempo y de los medios: la exitosa estrategia transmedia de El Ministerio del Tiempo. Anuncios: Semanario de publicidad y marketing, 105(27), 40-41.
Cascajosa Virino, C. [Coord.] (2015). Dentro de El Ministerio del Tiempo. Madrid: Ed. Léeme.
Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling. Recuperado de http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling/
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press.
Jenkins, H. (2008). Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Jenkins, H. (2011). Transmedia 202: Further Reflections. Recuperado de http://henryjenkins.org/2011/08/defining_transmedia_further_re.html
Lorente-Cano, M. (2011). “Social TV” en España: concepto, desarrollo e implicaciones. Cuadernos de Gestión de Información, 1(1), 55–64.
Mena Muñoz, S. (2015). El reto de la información audiovisual en la transmedia: diseñar contenidos hoy para una narración multiplataforma. En García González, C., Meléndez Valoria, V. y García Triviño, F. (Coord.) Proyectos y metodologías de diseño dual, (pp-147-155). Madrid: ESNE.
O’Reilly, T. (2005). What is Web 2.0. Design Patterns and Bussiness Models for the Next Generation of Software. Recuperado de http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html
Pimentel, A. (2015). Ministéricos: radiografía de un fenómeno fan televisivo en la era de internet y las redes sociales. Recuperado de http://www.rtve.es/television/20150421/ministericos-radiografia-fenomeno-fan-televisivoera-internet/1133040.shtml
Rodríguez-Mansilla, F. (2015). La picaresca en El Ministerio del Tiempo. Impossibilia, 10, 74-96.
Rodríguez-Mateos, D. & Hernández-Pérez, T. (2015). Televisión social en series de ficción y nuevos roles del documentalista audiovisual: el caso de ‘El Ministerio del Tiempo’. Index.comunicación, 5(3), 95-120.
Schaaf, A. y Pascual, J. (2016). El tiempo es el que es. Barcelona: Plaza & Janés
Scolari, C. A. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication, 3(0), 21.
Scolari, C. A. (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
Tur-Viñes, V., y Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3). Cuadernos.info, 34, 115–131. doi: http://doi.org/10.7764/cdi.34.549
VV. AA. (2016). Curiosidades de la Historia con El Ministerio del Tiempo. Madrid: Espasa/RTVE.