Post truth and 2.0 communication The journalistic challenge in an age without journalists

Main Article Content

Almudena Barrientos-Báez
Mario Barquero Cabrero
Enrique García García

Abstract

Possessive or emotional lie is a neologism that describes the deliberate distortion of a reality, in order to create and model public opinion and influence social attitudes. As a term and as a reality, it has an increasing importance in our lives: from the election of Trump and Brexit to the Catalan crisis ... it is almost futile to give concrete examples: just open twitter every morning and, for statistical fashion, there will be a loop circulating, in the timeline of the observer or being commented or shared by one of his contacts. A hoax that its author knows and that those who share do not question: news accompanied by a photo equals reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barrientos-Báez, Almudena, Mario Barquero Cabrero, and Enrique García García. 2018. “Post truth and 2.0 communication: The journalistic challenge in an age without journalists”. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información 23 (1):43-52. https://doi.org/10.35742/rcci.2018.23(1).43-52.
Section
Articles

References

Alonso García, S. y Alonso García, M. M. (2014) Las redes sociales en las Universidades españolas. Vivat Academia Revista de Comunicación, (126), 54-62. doi: http://dx.doi.org/10.15178/va.2014.126.54-62

Agudo-Prado, M.; Pascual-Sevillano, M. y Fombona, J. (2012). The use of digital tools among the elderly. Revista Comunicar, 20(39), 193-201.

BBC (2017). "Hechos alternativos": la primera guerra de Donald Trump como presidente es contra los medios de comunicación. Portal BBC.com. Recuperado de https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-38718106

Boczkowski, P. (2016). Las noticias falsas y el futuro del periodismo la postverdad. Revista Anfibia. Recuperado de http://www.revistaanfibia.com/ensayo/la-postverdad/

Caldevilla Domínguez, David (2008). El nuevo modelo de comunicación a partir de las redes sociales y las TT.II.CC. Revista de Comunicación de la SEECI, (16), 115-145. doi: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2008.16.115-145

Davis, R. (2010). Post-truth politics. Recuperado de http://grist.org/article/2010-03-30-post-truth-politics/

Davies, W. (2016). The Age of Post-Truth Politics. The New York Times. Recuperado de https://www.nytimes.com/2016/08/24/opinion/campaign-stops/the-age-of-posttruth-politics.html?_r=0

Echevarría, B. (2017). Más ‘fact-checking’ contra la posverdad. Cuadernos de Periodistas, Asociación de la Prensa de Madrid. Recuperado de http://www.cuadernosdeperiodistas.com/mas-fact-checking-la-posverdad

FES (2016). Sitio Web de la Sociedad Tierra Plana (Flat Earth Society). Recuperado de https://theflatearthsociety.org/home/

Figes, O. (2000). La revolución rusa (1891-1924). La tragedia de un pueblo. Barcelona: Edhasa.

Fisher, C. (2002). The Rise of the Nazis (El ascenso de los Nazis, 2nd ed). Manchester: Manchester University Press.

Fombona, J.; Pascual, M.; Iribarren, J. y Pando, P. (2011). Transparent Institutions. The journal of Systemics, cybernetics and informatics, 9(2) 13-16.

González Ordi, H. y Miguel-Tobal, J. J. (1999). Características de la sugestionabilidad y su relación con otras variables psicológicas. Revista Anales de psicología, 15(1), 57-75. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps/article/viewFile/31081/30241

Jeffery, T. (26/06/2016). Britain Needs More Democracy After the EU Referendum, Not Less. The Huffington Post. Recuperado de www.huffingtonpost.co.uk/tomjeffery/britain-needs-more-democr_b_10699898.html

Lacroix, J. M. (2006). Histoire des États-Unis, Paris: Presses Universitaires de France.

Lema Devesa, C. (2018). Tendencias actuales del derecho de la publicidad: la problemática autorregulación publicitaria en España. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 6(1), 7-15. doi: http://dx.doi.org/10.17502/m.rcs.v6i1.225

Lerma Galán, J. L. (2018). La protección constitucional del consumidor frente a la publicidad engañosa. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 6(1), 94-107. doi: http://dx.doi.org/10.17502/m.rcs.v6i1.209

Seaborne, A. (2017). Proyecto Nazi. Londres: Midnight Oil Pictures.

Switek, B. (2012). The Idiocy, Fabrications and Lies of Ancient Aliens. Recuperado de https://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-idiocy-fabrications-and-lies-of-ancient-aliens-86294030/

Mars, A. (23 de enero de 2017). La casa blanca defiende que hay “hechos alternativos” para analizar la realidad. El País. https://elpais.com/internacional/2017/01/22/estados_unidos/1485111258_732145.html

Niño González, J. I., Barquero Cabrero, M. y García García, E. (2017). Opinión pública e infoxicación en las redes: los fundamentos de la post-verdad. Vivat Academia Revista de Comunicación, (139), 83-94. https://doi.org/10.15178/va.2017.139.83-94

Vidal, C. (2002). Las fuentes de inspiración de los Protocolos. Portal conoce.com. Recuperado de http://www.conoze.com/doc.php?doc=1656

Viner, K. (12 de julio de 2016). ¿Qué es la verdad? Reflexiones sobre el estado del periodismo actual. The Guardian. Recuperado de https://www.theguardian.com/media/2016/jul/12/how-technology-disrupted-the-truth. Consultado el 10/05/2018.

Zarzalejos, J. A. (2017). Comunicación, periodismo y “fact checking”. Revista UNO, (27), 11. Recuperado de https://www.revista-uno.com/wp-content/uploads/2017/03/UNO_27.pdf